Els vincles empresarials de l'entramat OCU/Euroconsumers arriben al Parlament Europeu

A petició de FACUA, l'eurodiputada de Podem Idoia Villanueva registra una pregunta sobre les mesures de la Comissió Europea per garantir la independčncia de les associacions de consumidors.

Els vincles empresarials de l'entramat OCU/Euroconsumers arriben al Parlament Europeu

Els vincles empresarials de l'entramat OCU/Euroconsumers han arribat al Parlament Europeu. A petició de FACUA-Consumidors en Acció, l'eurodiputada de Podem Idoia Villanueva ha enregistrat una pregunta sobre les mesures de la Comissió Europea per garantir la independència de les associacions de consumidors.

"Hi ha organitzacions de consumidors europees que podrien estar abusant del reconeixement com a grup d'interès. Estan organitzades amb una doble estructura societària interrelacionada entre si: una societat de caràcter empresarial i una associació sense ànim de lucre". Així comença la pregunta dirigida a la Comissió per Villanueva, la formació de la qual pertany al Grup de l'Esquerra al Parlament Europeu.

FACUA va traslladar a l'europarlamentària la situació que es produeix a l'entramat internacional Euroconsumers, al qual pertanyen l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a Espanya i tres associacions de consumidors més d'Itàlia (Altroconsumo), Portugal (Deco Proteste) i Bèlgica ( Test Achats/Test Aankoop). Situació que, segons l'opinió de l'associació, fa necessàries mesures de regulació i control per part de Brussel·les per garantir la independència i l'absència de conflictes d'interessos a les associacions de consumidors de la UE.

"Aquestes associacions", indica la pregunta parlamentària, "desenvolupen activitat econòmica a través d'empreses filials amb interessos comercials, prestant serveis a consumidors i empreses com ara serveis editorials, immobiliaris, intermediació financera, fons d'inversió, segells de qualitat". A més, el text registrat a l'Eurocambra indica que "fan publicitat de béns i serveis i reben finançament d'empreses per a la seva activitat, afectant la seva independència".

"Malgrat tenir interessos comercials, formen part d'organismes europeus en representació dels consumidors i estan integrades a BEUC", adverteix l'eurodiputada de Podem a la seva pregunta. BEUC és una organització de la qual formen part 45 associacions de consumidors de 32 països europeus.
Davant de tot això, Villanueva pregunta "quines mesures de control té la Comissió per garantir la independència de les associacions de consumidors i evitar que el funcionament generi conflicte d'interessos, perjudicant els consumidors".

A més, l'eurodiputada consulta a la Comissió si s'ha plantejat "establir una regulació i estàndards ètics vinculants a les associacions de consumidors perquè les empreses no financin les activitats i no puguin fer publicitat comercial de béns i serveis, condicionant així la seva independència".